Vuorovaikutus ja viestintä

Stormossenin slogan ”Koska sillä on väliä” kertoo yrityksen arvomaailmasta ja vahvuuksista – se kannustaa asukkaita vastuulliseen elämäntapaan. Stormossen kehittää palveluitaan ja toimintaansa ja tuottaa toimivia ja helppokäyttöisiä ympäristöpalveluja. Stormossen tekee puhtaamman tulevaisuuden meille kaikille.

Stormossenin tavoitteena on 65 %:n materiaalikierrätys vuoteen 2030. Viestinnän ja hyvien palveluiden rooli on tässä työssä merkittävä. Viestinnän tavoitteena on saada enemmän hyvin ja oikeaan astiaan lajiteltua biojätettä. Siitä tuotamme liikennepolttoaineeksi jalostettavaa biokaasua ja kompostimullaksi jalostettavaa mädätysjäämää. Liikennekaasulle ja kompostimullalle on luotu omat tuotemerkit. Olemme kehittäneet ja avanneet maan ensimmäisen yrittäjävetoisen kierrätysgallerian Minimossen, edistämään kiertotaloutta myymällä tarkkaan valittuja kierrätettyjä esineitä.

Tarjotaksemme hyvää asiakaspalvelua tutkimme joka toinen vuosi, miten asiakkaat kokevat Stormossenin ja jätehuollon yleisesti. Seuraava asiakastutkimus tehdään syksyllä 2022.

Neuvonta

Neuvontavuosi alkoi vauhdikkaasti, kun uusi esikoulumateriaalimme herätti suurta kiinnostusta. Koronapandemian takia jouduimme kuitenkin sulkemaan vierailutoiminnan, emmekä myöskään ottaneet vastaan vierailijoita laitoksellemme. Neuvonta on keskittynyt materiaalien päivittämiseen ja uusimiseen niin, että niitä voi käyttää myös ilman neuvojan läsnäoloa. Syksyllä otimme käyttöön Seppo-pelialustan ja kehitimme mobiilipelin yläkoululaisille. Jatkossa alustalla tehdään pelejä myös muille kohderyhmille. Suurempia tapahtumia ei järjestetty vuonna 2020.

Tiedotus

Tavoitteenamme on materiaalin hyötykäytön lisääminen sekä motivoida ihmisiä lajittelemaan biojätettä. Vuosina 2016-2018 jaettiin 20 000 biojätteen lajitteluastiaa. Keväällä 2018 jaettiin biojätteelle tarkoitettujen paperipussinippuja taloyhtiöiden kotitalouksille ja järjestettiin kaksi tempausta, jolloin paperipusseja jaettiin asuinalueilla kiertävästä pakettiautosta. Pusseja jaetaan hyötykäyttöasemilla ja Vaasan kansalaisinfossa.
Tuotettiin mm. seuraavat painotuotteet:

  • vuosikertomus 2020
  • kodin lajitteluopas
  • asiakaslehti
  • vuosikalenteri

Kaksi viimeksi mainittua jaettiin kaikkiin toimialueen kotitalouksiin sekä niille vapaa-ajan asunnoille, joiden haltijat asuvat toiminta-alueemme ulkopuolella.

Kotisivut, Facebook ja Instagram ovat Stormossenin sosiaalisen median kanavia. Kotisivut ja mobiilisovellus uusittiin keväällä 2019, ja kehitystyö jatkuu keväällä 2021. Sovellus sisältää hyötykäyttöasemien asiakaskortin, lajitteluoppaan, kartan vastaanottopisteillä ja ajankohtaista tietoa jätehuollosta. Vuoden 2021 alusta otettiin käyttöön infonäytöt Minimossenilla ja hyötykäyttöasemilla.

Julkaisut

Asiakaslehti Postitettiin kaikkiin omistajakuntien talouksiin (n. 60 000 kpl)
Asiakaslehti Postitettiin alueemme ulkopuolella asuvalle vapaa-ajan asutukselle (n. 2 000 kpl)
Vuosikalenteri 2021  Postitettiin kaikkiin omistajakuntien talouksiin (n. 60 000 kpl)
Vuosikalenteri 2021 Postitettiin alueemme ulkopuolella asuvalle vapaa-ajan asutukselle (n. 2 000 kpl)
Sähköinen tiedote 2 kpl, postitus n. 300 omistajakuntien luottamus- ja virkamiehille

Sosiaaliset mediat

www.stormossen.fi 125 567 kävijää
Facebook: Stormossen 2 762 tykkääjää
Facebook: Minimossen 1 461 tykkääjää
Instagram: Stormossen 807 seuraajaa
Instagram: Minimossen 1 695 seuraajaa
Mobiilisovellus 16 260 latausta yhteensä